Side & new york - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van teun Hollander - WaarBenJij.nu Side & new york - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van teun Hollander - WaarBenJij.nu

Side & new york

Door: Teun

Blijf op de hoogte en volg teun

25 Januari 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

De afgelopen 2 dagen zijn te druk geweest om een verslagje te typen tot nu toe. Ik wil eigenlijk 2 dingen benoemen die we gedaan hebben. Side, en the bronx works.

Side is een consumer run organisatie, dit betekent dat alle functies van schoonmaker tot directeur gerund wordt door consumers(ervaringsdekundigen).

Alle programmas worden dus ook door consumers opgezet en gerund en na 3 maanden worden er weer compleet nieuwe programmas opgezet. De kracht van peer work is hier zo sterk dat ik bijna van verbazing van mijn stoel af viel.

Alle mensen die hier werken hebben een ernstige psychiatrische aandoening, maar wanneer zij over zichzelf vertellen en de kwaliteiten die zij te bieden hebben, dan veranderen ze zo veel!! De openheid en het vertrouwen waar deze mensen mee spreken is even ontwapenend als indrukwekkend.

Na het zien van deze consumer run organisatie kan ik maar 1 conclusie trekken en dat is dat we in Nederland op het gebied van ervaringsdeskundigheid nog ver en ver achterlopen.

Donovan Gardner is 1 van de mensen binnen de organisatie en heeft youtube filmpjes van zichzelf die de moeite waar zijn om te bekijken

van Side zelf kan ik niet veel meer dan de facebook groep vinden

The Bronx works:
Is een organisatie die zich bezig houdt met dag en nachtopvang van daklozen in the Bronx. Zij hebben de afgelopen 5 jaar 80% van de dak en thuislozen van straat gehaald.

Ze hebben hierbij een heel compleet programma waarbij ze aandacht hebben besteed aan een casemanager voor ieder individue, een bemoeizorg team dat 24 uur per dag de straten rond rijd top zoek naar mensen. Een arts die de straat op gaat om zieke mensen te helpen. Verder is het doel om iedereen een vast huis aan te bieden wat gemiddeld 8 maanden duurt. Iedereen krijgt daar 6 maanden nazorg, maar wanneer dit jaren later nog gevraagd wordt dan wordt er niemand afgewezen. Daarnaast bieden ze dagbesteding aan, door bv de mensen mee te nemen naar sportwedstrijden etc.
Dit zorgt voor een all round aabod wat enorm veel succes heeft in the Bronx, wat toch niet de makkelijskte wijk van New York is.

In de middag zijn wij op pad geweest met 2 mensen van het bemoeizorg team. Dit was erg leuk om te doen. We zijn de hele BVronx rond gereden, en zijn onder bruggen in steegjes etc geweest waar de daklozen zich op houden. Zo kom je in delen van de stad die je normaal niet ziet en zie je eerstehands wat voor werk deze mensen allemaal doen.

Al met al 2 drukke, maar boeiende dagen geweest.Aan het einde dan de dag nog wel relaxt met iedereen een restaurantje gepikt.
Morgen staat het Living museum op het programma waar mensen met een psychiatrische ziekte heel veel kunst maken om zo te integreren.

Door wat technische problemen moet ik jullie de foto's helaas nog schuldig blijven tot ik weer in NL ben.

m.vr.gr.

Dhr T. den Hollander

• 27 Januari 2012 - 12:06

Jolijn:

Hey Teun ik hoor dat jij Tom in Amerika Tom heet!!!!

• 28 Januari 2012 - 15:21

Teun Den Hollander:

Ja jolijn dat klopt

• 25 April 2012 - 21:52

Roy:

Ha Teun, zou je mij willen mailen? Ik wil je wat vragen over het SIDE project. helloroysantiago gmail.

Bedankt!

Roy