Kansas University - Reisverslag uit Lawrence, Verenigde Staten van teun Hollander - WaarBenJij.nu Kansas University - Reisverslag uit Lawrence, Verenigde Staten van teun Hollander - WaarBenJij.nu

Kansas University

Door: Teun

Blijf op de hoogte en volg teun

23 Januari 2012 | Verenigde Staten, Lawrence

Na een stevig ontbijtje met mini hamburgers een enorme wafel en een soort omelet zijn we vandaag met de taxi naar de university van kansas gegaan om daar uitgebreid informatie te krijgen van het strengthsmodel.

We hebben hiervoor voornamelijk de dag doorgebracht met Rick Goscha een van de kartrekkers op dit gebied en één van de implementatie coaches. Vandaag was voornamelijk een stroom van informatie, waarbij er 's middags nog enkele teamleiders van lokale instellingen aanwezig waren om te vertellen over hun ervaring (ieder meer dan 20 jr) met het strengths model.

Het enthousiasme waarmee deze mensen over deze methodiek vertelden was erg aanstekelijk. Dit is deels toe te schrijven denk ik aan de Amerikaanse cultuur en het feit dat ze het fantastisch vinden dat wij de halve wereld over vliegen om van hun expertise te leren. Deels had dit ook te maken met de positiviteit van de methodiek zelf.

Wat het strengthsmodel in houdt is dat je op alle mogelijke manier opzoek gaat naar de krachten, vaardigheden, talenten, kennis, omgevingsbronnen (zoals vrienden en familie) en kunde die een persoon heeft en deze in gaat zetten om een doel te bereiken wat zij zelf nastreven.

Dit vraagt ook van de hulpverlener een onaflatend enthousiasme en interesse in de 'client' zelf.
Dit is een basis instelling die niet echt aan te leren valt, maar komt met een oprechtheid van de hulpverlener.
Dit enthousiasme slaat over op iedereen die ermee te maken krijgt, of het nu de hulpverleners zelf, de clienten, familieleden, of de managers binnen een instelling zijn. Iedereen krijgt energie van deze manier van werken.

De resultaten die hiermee geboekt worden zijn dan ook indrukwekkend. Mensen die meer dan 20 jaar alleen maar naar de dagbesteding kwamen om een sigaretje te roken en te zitten hebben nu weer een betaalde baan etc.

Wat verder nog de moeite van het benoemen waard is, is dat ze hier enorm streven naar consumer run (ervaringsdeskundigen) initiatieven

Morgen mogen we gaan kijken naar één van de instellingen waarmee werken met het strengthsmodel. In de middag vliegen we naar New-York.

Mijn vader heeft op zijn I-pad tijdens de bijeenkomst al een uitgebreid verslag gemaakt.
Dit kun je vinden op zijn waarbenjij.nu site hier:

Voor meer inhoudelijke informatie over de methodiek (zeer aan te raden), kun je naar de site van de Kansas university:

p.s. als het te veel lange lappe tekst zijn of oninteressante verhalen, laat het dan ook weten graag dan zal ik hier rekening mee houden ;)

• 24 Januari 2012 - 08:31

Jeanne Van Oss:

Leuk te lezen dat het leerzaam is. Wat NK betreft: zo werken de casemanagers al jaren, maar heeft onze methodiek niet de juiste naam. Geniet van de tijd in USA en probeer je "koffer" zo vol mogelijk mee terug te brengen.
    Groet

• 25 Januari 2012 - 08:20

Hanneke:

Teun, ga je ook nog even van New York genieten??!!! Lekker in t park hangen en door de wijken lopen?!! (Of doe je dat al en zet je dat gewoon niet op deze site?? :) ) Geniet ervan!!! xx

• 25 Januari 2012 - 12:21

Teun Den Hollander:

Hey jeanne,

Ik wil het graag wel een keertje met je hebben over hoe jullie werken dan, want ik denk dat het strengths model wel meer in houdt dan je denkt. In ider geval een hoop meer dan ik op de site heb kunnen zetten, maar misschien hebben jullie al enkele dingetjes in de praktijk toegepast.

• 25 Januari 2012 - 12:22

Teun Den Hollander:

Hey hanneke,

Ik ben gisteravond pas in NY aangekomen dus in het park hangen daar zat er nog niet in. Gezien het programma zal er ben ik bang ook niet heel veel van terecht komen. Ik ga wel bemoeizorg doen in the Bronx vanmiddag :D. Lijkt me minstens net zo vet als in het park hangen ;)

• 25 Januari 2012 - 13:10

Jolijn:

Hoi lief broertje hoe is het in New York? xxxxx van je zus en je neefje Thom