voorbereiding - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van teun Hollander - WaarBenJij.nu voorbereiding - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van teun Hollander - WaarBenJij.nu

voorbereiding

Door: Teun

Blijf op de hoogte en volg teun

19 Januari 2012 | Nederland, Amsterdam

Mijn eerste berichtje om alvast in de stemming te komen voor de mooie ophanden zijnde studiereis. En om maar even duidelijk te maken dat het niet alleen maar luieren en mojito's drinken is. wil ik graag een stukje laten weten van het programma wat ik ga volgen en welke instellingen ik in ieder geval ga bezoeken:

(zijn de beschrijvingen die ik als voorbereiding toegstuurd heb gekrgen)

The Living Museum. Bijzonder project van dr. Janos Marton. Art Program van Creedmore Hospital. Cliënten komen als cliënten naar binnen en gaan verder door het leven als Artist. Er wordt bijzondere kunst gemaakt en aan Herstel gewerkt, op non conformistische wijze.

http://www.daboragallery.com/livingmuseum.html


Institute for Community Living. Een instelling die behandeling en Beschermde Woonvormen biedt voor mensen met een dubbele diagnose, waarbij verslavingsproblematiek op de voorgrond staat. Hier krijgen deelnemers onderricht in ‘Motiverende Gespreksvoering’. Familieleden worden hier tevens in de behandeling en begeleiding betrokken. Zeer de moeite waard. Wordt door deelnemers altijd geroemd als een zeer bijzonder werkbezoek.

http://www.iclinc.net/

Als derde een project waar ik niet voor gekozen heb om te gaan bezoeken, maar waar ik door een congres vorig jaar erg enthousiast over ben geworden en wat zeker de moeite waard is om even te checken:

Pathways to Housing. Housing First in Philadelphia. Een vooruitstrevende instelling die dakloze mensen, zonder daaraan vooraf voorwaarden te stellen, mensen met dubbele diagnoses huisvest in reguliere woningen door heel New York. Dit werkbezoek neemt, net als de eerste dag een gehele dag in beslag. In de ochtend worden workshops gegeven over het begrip ‘Housing First’. Ook worden deelnemers in de gelegenheid gesteld collega’s te ontmoeten en te spreken. In de middag volgen dan Outreachende activiteiten. Huisbezoeken bij cliënten van deze bijzondere organisaties. De methodiek heeft inmiddels in 40 andere steden in Amerika navolging gevonden. De methodiek kent een slagingspercentage van 85%!
http://www.pathwaystohousing.org/content/our_model

Ik heb der zin an, en hopelijk kan ik jullie tijdens mijn reis al wat opde hoogte houden en bij terugkomst een stukje van mijn enthousiasme gaan overbrengen

mzzls

  • 20 Januari 2012 - 10:50

    Jeanne Van Oss:

    Dag Teun,
    Interessante reis die je gaat maken. Ik ga je belevingen volgen en vanuit welke studie onderneem je deze actie?
    Goede vlucht

  • 20 Januari 2012 - 12:44

    Lindie:

    Super gaaf Teun dat je naar Amerika gaat! Hoe lang ga je precies? En is dit vanuit NK of op eigen initiatief? Ben erg benieuwd naar je ervaringen! Geniet ervan!
    Liefs Lindie

  • 20 Januari 2012 - 19:48

    Teun Den Hollander:

    Hoi Jeanne en Lindie,

    2 onverwachte reacties, maar das altijd een goede zaak. Ik had niet door dat jullie nog een berichtje zou krijgen wanneer ik weer iets op de site zou zetten.

    Ik ga niet als onderdeel van deze studie naar Amerika, maar op eigen initiatief. De reis wordt georganiseerd door Rokus Lopik. Een collega van mijn vader bij de RINO groep.

    Ik ga 8 dagen naar Amerika, ik vertrek morgen ochtend en ga naar Kansas en naar New York.

    Leuk dat jullie iets laten weten en ik doe mij best jullie op de hoogte te houden ;)

    mzls

  • 21 Januari 2012 - 07:15

    Wieke!:

    Haiiiiiiii teun!

    tof hoor zo'n reis! ik ben erg benieuwd naar je verhalen en hoe het daar allemaal gaat!
    tis geen snoepreisje, maar geniet er ook zeker van!
    tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

teun

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 60927

Voorgaande reizen:

21 November 2018 - 28 Mei 2019

Azië / Asia

01 April 2017 - 08 April 2017

Learning experience: Now we're talking.

21 Oktober 2013 - 20 April 2014

el cono sur

21 Januari 2012 - 28 Januari 2012

Amerika!

21 Oktober 2008 - 21 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: