Divers Maleisië / Diverse Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van teun Hollander - WaarBenJij.nu Divers Maleisië / Diverse Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van teun Hollander - WaarBenJij.nu

Divers Maleisië / Diverse Malaysia

Door: Teun den Hollander

Blijf op de hoogte en volg teun

23 Januari 2019 | Maleisië, Kuala Lumpur

Divers Maleisië

Vanaf Koh Tao kwam ik Maleisië figuurlijk binnen gestrompeld. Ik had een ticket naar het vliegveld in Krabi gekocht en aangezien dit ook kustplaatsje is had ik eigenlijk verwacht dat de boot me daar direct heen zou brengen. Onderweg kwam ik erachter dat ik op Koh phangan op een andere boot over moest stappen, ik niet op Krabi uit moest stappen, maar geheel ergens anders dus nog een bus naar Krabi moest pakken voor ik in de taxi naar het vliegveld kon stappen. Vragen heeft weinig zin in Thailand want meer informatie als ‘blijf hier maar wachten’ of ‘bus die kant op à’ krijg je niet. En ik zou mezelf niet zijn als ik mijn immigratiepapiertje niet opnieuw kwijt zou zijn geraakt en blijkbaar een vlucht geboekt had waarbij ik alleen handbagage mee mag nemen. Gelukkig is in Thailand alles wel goed geregeld waardoor je ook zonder informatie en immigratiepapiertje uiteindelijk wel komt naar waar je moet zijn.

Divers Kuala Lumpur

Na een korte vlucht kwam ik uiteindelijk ’s avonds in Kuala Lumpur Maleisië aan. En waar Laos en Thailand een vergelijkbare cultuur hadden is het direct duidelijk dat Maleisië een totaal andere cultuur heeft. Volgens de taxichauffeur is 60% van de bevolking Islamitisch, maar het is vooral de diversiteit die meten opvalt. Het is een mengelmoes van een Thaise (boeddhistisch-achtige), Arabische en Indische cultuur. Dit is terug te zien in de kleding, houding, huidskleur van mensen aan de diversiteit van het eten en lokale regels zoals het bijna nergens mogen roken en de heftige belasting op alcohol. Mijn eerste indruk is dat het wat van het respectvolle gevoel van Thailand mist. Zo zijn ze wat ‘assertiever’ in hun verkooptechnieken en proberen ze je ieder restaurantje binnen te trekken, maar desondanks is iedereen die je spreekt toch erg vriendelijk. Daarnaast spreekt iedereen naast Maleisisch ook bijzonder goed Engels wat het communiceren een stuk makkelijker maakt dan in Thailand. Misschien moeten we onze Minister van buitenlandse zaken maar eens op reis hier naar toe sturen zodat hij met eigen ogen kan zien dat een multiculturele samenleving wel degelijk werkt.

Kuala Lumpur zelf is een hypermoderne stad met grote wolkenkrabbers, winkelcentra met alle duren merken zoals Versace, Armani, Cartier etc., heeft goed werkend openbaar vervoer en veel groen en parken die het opfleuren. Al met al een veel relaxtere stad van bijvoorbeeld Bangkok. Ik ben uiteindelijk niet te lang in Kuala Lumpur gebleven omdat ik niet zo’n fan ben van grote steden. De paar dagen dat ik er was heb ik me wel kunnen vermaken, met het bezichtigen van de plaatselijke attracties zoals de Kuala Lumpur tower die je een mooi uitzicht over de stad verschaft, het proeven van de Maleise keuken (die helaas nog niet kan tippen aan die van Thailand), een bezoekje aan wat watervallen, maar het hoogtepunt was vooral de Hindoeïstische tempel gebouwd in een Kalksteen grot. Thailand heeft een hoop mooie tempels, maar die kunnen niet tippen aan de Batu caves in Kuala Lumpur, een echte aanrader dus! Dankzij een goede blog die ik heb gevonden heb ik ook een mooie route door Maleisië kunnen uitstippelen. Volgens deze blog kon ik mijn zoektocht naar groenere weides in Maleisië vervolgen in de Cameron highlands.

Een oepsje naar Ipoh:

De term groenere weides kun je hier vrij letterlijk nemen aangezien deze hoogvlaktes vooral bekend zijn vanwege de theevelden. Ongeveer 15 minuten voor mijn bus vertrok van Kuala Lumpur kwam ik er echter achter dat deze naar het plaatsje Ipoh ging en niet naar de Cameron Highlands. Na even wat wikken en wegen toch maar ingestapt en dan maar zien waar ik terecht kwam. Het dorpje Ipoh bestaat is sinds 1880 uitgegroeid naar een stad van +/- 650.000 mensen dankzij de grote hoeveelheden tin die er gevonden zijn. Om bij mijn hostel te komen moest ik een route lopen door de achterbuurten van Ipoh. Ik zag vooral lelijke en vervallen gebouwen en kreeg dus een ongeïnspireerde eerste indruk. Ook de taxichauffeurs vertelden me dat het een stad voor ouwe mannen is, aangezien er weinig te beleven is. In de 2 dagen die ik hier verbleven heb, ben ik zelf een beetje op onderzoek uitgegaan en erachter gekomen dat Ipoh ook een mooie kant heeft met mooie straatjes en gebouwen. De hoogtepunten hier waren opnieuw 2 tempels die in grotten van Kalksteen gevestigd waren. Zeker de Boeddhistische tempel was een juweeltje met de achterliggen Zen tuinen. Na een dag of 2 had ik dit echter wel gezien en ben ik alsnog door gereisd naar mijn originele bestemming: de Cameron highlands.

De groene weides van de Cameron Highlands:

Het plaatsje waar ik aankwam heet Tanah Rata en is niet veel meer dan een klein backpackers dorpje. De theevelden, jungle en bergen die het dorpje omringen geven het z’n aantrekkingskracht en creëren een omgeving die ideaal is voor hiken. Na de eerste avond uiteten te zijn geweest met een groepje van het hostel ben ik de volgende dag met een Australische dame gaan hiken in de omgeving. Na een steile beklimming waarbij we ongeveer 350 hoogtemeters maakten kwamen we boven op een berg aan met een mooi uitzicht. Een weer even zo steile afdaling kwamen we bij de lokale boerderijen aan waar verschillende groentes en fruit geteeld werden om uiteindelijk via de theevelden bij een cafétje aan te komen voor een lunch. Vervolgens zijn we terug gelift naar et dorpje zelf waar we zo’n 4 uur later weer aankwamen.

De volgende dag had ik een toer geboekt van een halve dag naar Mossy forest. Dit oerbos is naar schatting zo’n 130 miljoen jaar oud en daarmee ouder dan de Amazone. Grote delen van het bos zijn helemaal met bos bedekt waardoor het er ook echt oud uit ziet. Na wat korte stops bij andere theevelden en een aardbeien boerderij kwamen we weer bij het hostel aan. Mijn derde en laatste volle dag in de Camerion highlands heb ik nog een wandeling door de jungle gemaakt met de Indische jongens die ik hier heb leren kennen. Dit pad was ongeveer een uur lang naar een bergtop wandelen om vervolgens een beetje een teleurstellend uitzicht te vinden. Omdat het ook nog eens ging regenen in de namiddag wilden we op tijd weer terug zijn want ook droog waren de paden soms al glibberig. Uiteindelijk haalde we het net voor de regen terug naar de auto. Het was wel bijzonder om met deze jongens te spreken over de cultuurverschillen tussen India en Nederland. Zo leerde bijvoorbeeld hoe het uithuwelijken er aan toe gaat in India en hoe snel het land zich ontwikkeld dankzij de populatie 1,4 miljard mensen die hard aan het werk zijn om van India een van de grootste economieën ter wereld te maken.

Al met al is het een zeer geslaagde trip naar de Cameron highlands geweest die na de grote steden in Maleisië een zeer welkome afwisseling was. Vanuit hier heb ik ook veel goeie dingen gehoord over het grootste natuur gebied in Maleisië Taman Negara. Dit nationale park is een grote jungle waar je als je geluk hebt olifanten, tijgers en andere wilde dieren tegen kunt komen. Reden genoeg dus voor een bezoekje dacht ik zo.

Diverse Malaysia

From Koh Tao I came limping into Malaysia (figuratively speaking) I bought a ticket to Krabi, and since this is also a coastal town I thought the boat would take me there directly. While I was travelling I found out this was not the case and I had to change to a new boat, get off at some other random town (not Krabi) and had to take a bus to Krabi before I could take a taxi to the airport. Asking questions about the itinerary doesn’t help in Thailand since all the answers you get are: ‘sit down’ and ‘bus this way à. And I wouldn’t be myself if I hadn’t lost my immigration paper yet again and apparently booked a flight which only allowed carry-on luggage. Thankfully in Thailand everything is well organized which means that even without information and an immigration paper you get where you are looking to go.

Diverse Kuala Lumpur:

After a short flight I arrived at Kuala Lumpur at night. And where Thailand and Laos had a very similar culture it was clear that Malaysia was quite different. According to the taxi driver 60% of the people here are Islamic, but it is mainly the diversity which caught my eye. It’s a melting pot of Thai (Buddhist-like), Indian and Arabic culture. This can be seen in the clothing, attitude and colour of the people’s skin. But also in the diversity of the food, the difference in rules like non-smoking policies and the tax on alcohol. My first impression is that people here are more ‘assertive’ in their selling techniques and try to urge you into their restaurants. Despite this everyone you talk to is very friendly which makes communicating a lot easier than in Thailand. Maybe we should send our minister of foreign affairs on a vacation to this country to see how successful a multicultural society can be.

Kuala Lumpur itself is a hypermodern city with large skyscrapers, shopping malls with all the expensive brands like Versace, Armani, Cartier etc., has a smooth public transport system and a lot of green and parks in the city which brighten it. Al in al I found it to be a much nicer city than Bangkok. Even so I didn’t stay in Kuala Lumpur too long because I’m no big fan of large cities. The few days that I was here I occupied myself with some sightseeing like the Kuala Lumpur tower that has a nicer view over the surrounding city, tasting the Malaysian kitchen (which unfortunately is not as good as the Thai one so far), a visit to the local waterfalls, but the main attraction for me was the beautiful Hindu temple set in a limestone cave. Thailand has a lot of nice temples but none as good as the one inside the Batu caves, a must see then! Thanks to a good blog I found, I got myself a nice itinerary through Malaysia that I could follow. According to this blog I could like for greener pastures in the Cameron Highlands.

An oopsie to Ipoh:

The term greener pastures can be taken quite literally since these highlands are known mainly for the tea fields. But about 15 minutes before my bus was about to leave I found out it went to Ipoh and not the Cameron highlands. So after some quick consideration I decided to take it anyway and see where I would end up. The village of Ipoh was founded in 1880 and has since grown into a city with a population of about 650.000 people thanks to the large quantities of Tin that could be mined here. To get to my hostel I had to walk through the backstreets of Ipoh, where I saw mostly ugly and derelict buildings. This left me with an uninspiring first impression of the town. The taxidrivers also old me Ipoh is a town for old men, since there isn’t much to do here. In the 2 days that I stayed here I explored the city and found the nicer side it has to offer with nice streets and buildings. The highlights were 2 temples that were set in the limestone caves. Especially the Buddhist temple deserves a special mention cause it was combined with beautiful zen gardens. After a day or 2 I was ready to move on and went on to my initial destination of the Cameron Highlands.

The greener pastures of the Cameron highlands:

The place where I arrived Tanah Rata is not much more than a small backpackers village. The surrounding tea fields, jungle and mountains give it it’s appeal and create an ideal environment for hiking. After going out for dinner the first night with a small group from my hostel I went out hiking with an Australian lady the next day. After a steep climb through the jungle during which we gained about 350 meters of altitude we came to the top of a mountain with a nice view. And after a just as steep decent we arrived at the local farms, where different types of fruit and vegetables were being grown. After this we ended up at the local tea fields where we found a small teahouse for lunch. When we arrived back at the hostel after hitchhiking back it was about 4 hours later than when we left.

The next day I booked a halfday tour to the mossy forest. This wood is approximately 130 million years old which makes it older than the Amazon forest. Large parts of the woods are completely covered in moss which give it a genuine old look. After some short stops at more tea fields and a strawberry farm we returned to the hostel. During my third and last full day in the Cameron highlands I did another hike with 2 Indian guys I met. This path was about an hour climbing through the jungle again to reach a slightly underwhelming view. Because it was also about to rain we felt on a race against the clock to get down in time again since the path up was already slippery without the rain. We managed to go back just before the rain started. The most special thing about the hike was the talks I had with the Indian guys, we exchanged our views from different cultures and countries. So for instance we talked about arranged marriages, and the astonishing rate of development of India thanks to it’s population 1.4 billion.

All in all the trip to the Cameron highlands was highly successful and enjoyable. It was a welcome change from the big cities in Malaysia. During my stay here I heard a lot of good things about a national park called Taman negara. This massive jungle houses elephants, tigers and other amazing creatures. Reason enough for a visit it seems to me

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

teun

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 60938

Voorgaande reizen:

21 November 2018 - 28 Mei 2019

Azië / Asia

01 April 2017 - 08 April 2017

Learning experience: Now we're talking.

21 Oktober 2013 - 20 April 2014

el cono sur

21 Januari 2012 - 28 Januari 2012

Amerika!

21 Oktober 2008 - 21 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: