Welkom in Chiang Mai / welcome to Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van teun Hollander - WaarBenJij.nu Welkom in Chiang Mai / welcome to Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van teun Hollander - WaarBenJij.nu

Welkom in Chiang Mai / welcome to Chiang Mai

Door: Teun den Hollander

Blijf op de hoogte en volg teun

01 December 2018 | Thailand, Chiang Mai

aankomst Chiang Mai
Na 3 dagen Bangkok ben ik verhuisd naar Chiang Mai. Deze stad is een stukje kleiner en rustiger dan Bangkok. Er is veel te doen, maar ik merk dat ik ook nog een beetje in het reisritme moet komen. Ik heb overdag steeds weinig gepland om het wat rustiger aan te doen waardoor er ook nog wat vermoeidheid uit is gekomen, van studie, werk en alle opwinding rondom het reizen. De afgelopen dagen heb ik steeds tussen de 8 en 10 uur geslapen als een blok.

Activiteiten Chiang Mai
Desondanks was er nog meer dan voldoende ruimte voor leuke activiteiten. De eerste avond heb ik een avondmarkt bezocht, waar geloof ik heel Chiang Mai was, zo druk. De eerste volle dag in Chiang Mai heb ik aansluiting gevonden bij een groepje reizigers waaronder Martin. Een Slowaak met wie ik rondje tempels bezoeken heb gedaan in de avond voordat we de rest ontmoetten om de beroemde Khao soi (een soort noedelssoep) van Chiang Mai te proeven op een lokale markt. De volgende dag heb ik een olifanten refuge bezocht. Deze plek is ontstaan als een alternatief voor het gebruik van deze indrukwekkende dieren voor de houtindustrie waar ze niet al te jofel behandeld werden. Nog steeds worden er ook tours aangeboden waar je op deze beesten kunt rijden, maar doorgaans worden er haken en messen gebruikt om de dieren in het gareel te houden. De verantwoorde reiziger die ik ben werk ik hier dus liever niet aan mee en heb ik voor een diervriendelijker alternatief gekozen. Zo’n (half) dagje start dan met een hobbelig ritje naar de nabijgelegen jungle met het voeren van de dieren om wat vertrouwen te winnen om ze daarna in te smeren met modder en ze uiteindelijk af te spoelen in een nabijgelegen riviertje inclusief pittoresk watervalletje.

Muy Thai Boksen
Na het bezoeken van deze krachtige dieren ben ik met Dan en Mark twee Britten die in het hostel verbleven naar een andere krachtmeting gegaan. Namelijk naar een Muy Thai match. Deze vorm van Kickboksen in pas recent ingehaald voor voetbal als populairste sport van het land, maar is nog steeds een belangrijk onderdeel van de Thaise cultuur. We hadden ringside seats waardoor we erg dicht bij de ring zaten, al was het een redelijk klein stadion dus goede zitplaatsen waren sowieso gegarandeerd. Het was ongelooflijk om te zien hoe krachtig de trappen en stoten van deze topsporters waren. Een zuivere stoot of trap had doorgaans een knock-out tot gevolg dus een goede verdediging is even belangrijk als moeilijk door de snelheid waarmee uitgehaald wordt. Ondanks de agressie van deze sport, is het ook een hele respectvolle sport. Een kenmerk van de hele Thaise cultuur lijkt het wel.

Thaise cultuur
Wat ik al voor mijn reis leerde is dat Aziatische culturen veel meer gericht zijn op het functioneren van de groep als geheel dan van het individu. In plaats van persoonlijke prestaties die de ego voeden gaat het veel meer om het niet verstoren van het groepsproces. Als gevolg daarvan worden mensen gevoeliger voor de behoeftes van de ander. Dit is ook wat ik hier in Thailand lijk te merken. Mensen hebben een bepaalde (positieve) vorm van nederigheid naar je toe die voor mij soms ongemakkelijk aan kan voelen, maar doorgaans eenzelfde reactie uitlokt. Dit zorgt voor de vriendelijke en respectvolle sfeer naar elkaar toe die goed merkbaar is hier. Dit is mooi om mee te maken en ik denk dat we in het westen hier nog veel van kunnen leren. Een ander aspect waar we nog van kunnen leren hier zijn de heerlijke kookkunsten van de Thaise bevolking. Je kunt hier overal goedkoop en oh zo lekker eten. Je moet wel van rijst houden want dat eet je hier doorgaans meerdere keren per dag, maar het gebruik van kruiden hier is subliem. Sowieso het lekkerste eten wat ik tot dusver tijdens mijn reizen heb gehad. Wel heb ik geleerd dat ik het wat rustiger aan moet doen met pittig eten. Hoewel ik dit erg lekker vind zit er wel een prijs aan verbonden wanneer ik te veel en te pittig eet, maar ik zal jullie de verdere details besparen.

Thaise kook cursus
Als voorlopige afronding van mijn verblijf in Chiang Mai heb ik nog besloten een Thaise kookcursus te volgen. Tijdens deze enorm strak georganiseerde cursus (iets wat sowieso opvalt hier hoe goed en makkelijk alles geregeld is) hebben we 5 gerechten leren koken. Zoals het maken van je eigen curry pasta, verse loempia’s, pad thai (een gerecht met thaise roerbakgroenten) en een lokale favoriet mango met plakrijst. Een erg leuke activiteit hier waarbij ik nog een receptenboekje mee heb gekregen. Dus als er nog vrijwilligers zijn in Nederland op wie ik mijn nieuwe kookkunsten mag uitproberen laat het maar weten in een reactie



_____________________________________________________

Arrival in Chiang Mai
After 3 days of Bangkok I have moved to Chiang Mai. This city is a bit smaller and more relaxed than Bangkok. There is also a lot to do here, but I’m also noticing that I need to get into the travelling rhythm a bit more. I haven’t planned much during the days to slow down a bit, which also allowed my tiredness to come out, from my study from work and all the excitement surrounding my travels. The past few days I have slept between 8 tot 10 hours each.

Activities
Despite that there has been plenty of room for pleasant activities. The first night I visited the nightmarket where the whole of Chiang Mai was it seems, that’s how busy it was. Then the first full day I met a group of fellow travellers, amongst which was Martin. A Slovakian guy with whom I did a round of temple visiting in Chiang Mai. Afterwards we met the rest of the group for a famous Khao soi (some sort of noodle soup) at a local market. The next day I visited an elephant refuge. This place originated as a alternative for using these impressive animals in the logging industry where they weren’t being treated all too well. Even now tours are offered where you can ride these animals, but usually they have to be kept in check with hooks and knives. Being the responsible traveller that I am, I didn’t want to support this kind of tourism so I found a more animal friendly alternative. This (half) day started with a very bumpy ride to the nearby jungle after which you feed the animals. This also serves as a trust building activity, after which you can give them a mud bath to eventually wash it all of in a nearby river including a very nice waterfall.

Muy Thai Boxing
After a visit to these powerful animals I Joined Dan and Mark ,two British guys, that were also staying at the hostel for a night of Muy Thai. This form of kickboxing has recently been overtaken by football as the most popular sport here in Thailand but is still a very important part of Thai Culture. We took ringside seats to ensure that we had good spots, and we did. But the stadium was so small that it wasn’t really necessary. It was incredible to see how powerful the punches and kicks were by these top athletes. A direct hit by either a punch or kick usually meant a knock-out as well. So a good defence was equal parts important and difficult because of the speed with which they kick and punch .Despite the aggression of the sports, there was a lot of respect between the fighters. An attribute which is noticeable all throughout the Thai culture it seems.

Thai Culture
What I learned even before my trip was that in Asian cultures the functioning of the group is being put well before the individual. Instead of personal achievements that feed the ego its much more about not disrupting the group process here. A consequence of this is that people are more sensitive to the needs of the other person. This also what I seem to notice in Thailand. People are more humble (in a positive way), which can sometimes feel a bit uncomfortable but usually triggers an similar response in me. This allows for a friendly and respectful atmosphere which is easily noticeable here. It is a nice experience for me and I think that there is a lot we can learn from this in the west. Another aspect that I think we can learn from are the lovely Thai cooking skills. You can eat cheap and oh so good everywhere here. You do have to like rice because you usually eat it multiple times a day here, but the use of herbs and spices here is just sublime. By far the best food that I have enjoyed during my travels. I have learned though to be a bit more careful with the spicy food. Even though I enjoy this very much, but it comes with a price tag when I eat too spicy. I will spare you further details though.

Thai cooking
To end my time in Chiang Mai I have decided to do a Thai cooking course. During this very well organized course (The organization here is something that really stands out in Thailand so far), we learned to cook 5 dishes. We made our own curry paste, fresh springrolls, Pad Thai ( a stirfried dish) and a local favourite mango with sticky rice. It was a fun activity and to top it all off I got a recipe book. So if there any volunteers that are willing to try out my new cooking skills just drop me a message at the bottom of this blog


  • 08 December 2018 - 17:36

    Wieke:

    Ik meld me voor je kookkunsten...bij terugkomst! hahaha!
    Je schrijft mooi Teun, fantastisch, ik zit verknocht achter mn laptop!
    Geniet! x wieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

teun

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 60946

Voorgaande reizen:

21 November 2018 - 28 Mei 2019

Azië / Asia

01 April 2017 - 08 April 2017

Learning experience: Now we're talking.

21 Oktober 2013 - 20 April 2014

el cono sur

21 Januari 2012 - 28 Januari 2012

Amerika!

21 Oktober 2008 - 21 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: