Nieuw-jaar en zoutvlaktes / NYE & salt flats - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van teun Hollander - WaarBenJij.nu Nieuw-jaar en zoutvlaktes / NYE & salt flats - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van teun Hollander - WaarBenJij.nu

Nieuw-jaar en zoutvlaktes / NYE & salt flats

Door: Teun

Blijf op de hoogte en volg teun

11 Januari 2014 | Bolivia, Uyuni

Na 2 en een halve week hebben we Bolivia inmiddels alweer verlaten, maar niet voor dat we oud op nieuw gevierd hebben in Sucre, de stad waar de regering gezeteld is, en we nog naar de zoutvlaktes van Uyuni zijn gegaan. Sucre is tot nu toe de mooiste stad die ik gezien heb in Zuid-Amerika, dus een goeie plek voor een feestje tijdens de jaarwisseling. Wij hebben het grootste deel van de avond in ons artistiek vorm gegeven hostel doorgebracht en zijn vervolgens naar het centrale plein geweest om het vuurwerk te bezichtigen. Verder zijn er in Sucre verschillende nederlandse barren waar we na 12u nog even een kijkje hebben genomen. Al met al een leuke manier om het nieuwe jaar in te gaan.

Na Sucre wilden we z.s.m. vertrekken naar Uyuni, maar Bolivianen hebben de eerste dagen na oud op nieuw tot een nationale feestdag gebombardeerd, wat feitelijk betekent dat ze geen bal uitvoeren. Na enkele dagen vertraging alsnog in het plaastje Uyuni aangekomen, wat niet echt de meest bruisende stad is van Bolivia (om het zachtjes uit te drukken). Dit werd gelukkig gecompenseerd door de prachtige en gevarieerde landschappen van Salar de Uyuni, met als meest bekende stuk de zoutvlaktes. Plaatselijk wordt hier aan gerefereerd als de grootste spiegel van de wereld.

Dit is de meeste mensen denk ik bekend door de leuke foto's die je hier kunt maken met perspectief. Na de eerste dag hier een beetje mee gespeeld te hebben en naar een lokale zoutfabriek te zijn geweest reis je door naar een gebied wat doorspekt is met vulkanen en meren die allemaal een verschillende kleur hebben door de mineralen die ze bevatten. Na 2 dagen de japanner uit te hebben gehangen ( auto uit, foto's maken en auto weer in), rijdt je de 3e dag naar de grens met Chili, waar we uiteindelijk uit zijn gekomen in San Pedro de atacama, met een van de droogste woestijnen in de wereld, maar daarover de volgende keer meer :)

Hasta lluego

____________________________________________________________

After 2 and a half weeks we have already left Bolivia, but not before we celebrated the new-years eve in Sucre, the city where the Bolivian government is settled, and we saw the salt flats of Uyuni. Sucre is the prettiest city i have seen so far in south america, so a good place to celebrate the changing of the year. We have spent the biggest part of the evening in our artistic looking hostel, and went to the main square to watch the fireworks. In Sucre there are several dutch bars, so we took a look in one of them after midnight. Al in al it was a good way go into the new year.

After Sucre we wanted to leave for Uyuni a.s.a.p. but we we're delayed somewhat because the Bolivians have made the first few days of the new year into a national holiday as well, which basically means they do'nt do very much. After the delay we made it into Uyuni which is not the most boisterous city of Bolivian (to put it mildly). Luckely this was compensated by the beautifull and varied landscapes of Uyuni, the most famous if which are the salt flats, which is localy referred to as the biggest mirror in the world.

The most people know this because of the funny pictures you can take with the perspective here. After having played around a bit with this during the first day and visiting the local salt factory, we traveled through an area which is littered with volcanoes and lakes in all sorts of different colors because of the different minerals they contain. After 2 days of playing the janpanese tourist (car out take a picture, and back in the car), we eventually went to San Pedro the atacama, with one of the driest deserts in the world, but more about that the next time :)

Hasta Lluego

• 12 Januari 2014 - 13:22

Jessy:

Hey die Teun,

Allereerst voor jou en ook voor Frans de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!
    Eindelijk heb ik weer wat tijd vrij gemaakt om bij te lezen en foto's te bekijken (was veel te lang geleden alweer...)
    Wat is het boeiend om te lezen, je beschrijft het zo mooi dat je het helemaal kan volgen en die prachtige slide-shows maken het helemaal compleet.
    Je hebt duidelijk niet voor niets zoveel gewerkt de afgelopen jaren, want je wordt idd dubbel en dwars beloond!
    Hoewel je daar ook niet 'op je luie reet zit' als ik het zo af en toe bekijk met die ellelange tochten en zware klimmen... Maar toch, het is duidelijk vooral genieten!

Wens jullie nog heel erg veel plezier en belevenissen.
    Op naar de volgende blog

Liefs, Jessy X

• 14 Januari 2014 - 18:49

Wieke:

heej teun!

Grappig, ik lees net bericht van Jessy hierboven, ik heb ook eindelijk es tijd genomen om jullie verhalen te lezen! wow ik ben jaloers!!!! Ik moet ook denken aan al mijn reizen!
    Maar zo leuk om te lezen hoe goed je het daar hebt en jullie aan het genieten zijn!!!
    Tof dat je de naar galapagos eilanden bent geweest! wie komt daar nou echt!!!! dat kost aardig wat knaken! ha ha! en jij bent er gewoon geweest!
    gaan jullie nog naar Colombia? vergeet dan vooral niet Tanganga. Daar kan je met n speedboot ... ik zeg SPEEDboot naar Cabo San Guan....zooow mooi!
    Have fun, geniet, geniet, geniet!!!