Een snufje cultuur & een drupje water - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van teun Hollander - WaarBenJij.nu Een snufje cultuur & een drupje water - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van teun Hollander - WaarBenJij.nu

Een snufje cultuur & een drupje water

Door: Teun

Blijf op de hoogte en volg teun

24 Februari 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Ruim 3 maanden hebben we de rug van het Andesgebergte gevolgd tot aan de kou van Ushuaia. Naar verluidt was de temperatuur een stuk aangenamer in Buenos Aires, dus daar hadden Frans en ik wel oren naar. Een korte vlucht heeft ons naar de stad van de tango en Evita gebracht. Na al het natuurgeweld wat we de afgelopen maanden gezien hebben was de bedoeling hier om weer eens wat culturere activiteiten te ondernemen. We hadden hier ongeveer een week voor uitgetrokken zodat we na Frans zijn verjaardag (14 feb) verder konden trekken. Echter ben ik Buenos Aires zo'n leuke stad gaan vinden dat we uiteindelijk besloten hebben om er een weekje aan vast te plakken.
Op de eerste volle dag kwam Frans wederom Margot tegen die we 4x eerder tegen waren gekomen tijdens onze reis. Toevalligerwijs waren ze tegelijkertijd aan het shoppen in de supermarkt. Maar goed aangezien Buenos Aires slechts 17 miljoen inwoners heeft en tientallen hostels is de kans redelijk aanwezig lijkt me..
De eerste culturele activiteit was dat ik samen met Margot en een andere dame uit haar hostel (Frans wilde helaas niet mee) een tangoles geboekt, gevolgd door een tangoshow onder het genot van een etentje in een luxe uitziende restaurant. Zelfs voor een motorisch onbegaafd persoon als ik waren de pasjes niet bijzonder moeilijk en de tangoshow was gelijk een soort theaterstuk en daarmee bijzonder leuk. Tel daarbij op dat we ook een echte Argentijnse biefstuk geserveerd kregen en eigenlijk heb ik al 3 culturele dingen van mijn lijstje af kunnen strepen.

De volgende activiteit was een empanada ( een typisch argentijnse snack) kookles, in combinatie met wijnproeven (niks voor mij helaas) en maté ( soort Argentijnse thee) drinken. Hopelijk kan ik enkele van jullie verblijden met mijn empanada cookingskills als ik weer terug kom. Verder heb ik nog aan 3 verschillende tours door Buenos Aires zelf genomen om meer over de stad te weten te komen even als over de geschiedenis van Evita, hoe jong de Argentijnse democratie eigenlijk pas is en hoe de graffiti scene hier geexplodeerd is door de plotselinge vrijheid van meningsuiting. Terwijl enkele jaren daarvoor nog moeders demonstreerden tegen het plotselinge verdwijnen van hun kinderen in wat bekend zou komen te staan als de verloren generatie, tijdens de tijd dat de vader van onze lieve koningin minister van landbouw was.

Tussendoor zijn Frans ik samen samen met Emma naar Fuerza Bruta geweest. Hoe ik dit moet onschrijven is een raadsel. Het is een soort van circus/theatershow die op een hele abstracte en interactieve manier wordt uitgebeeld. De stunts komen letterlijk door de hele zaal het publiek wordt regelmatige uitgenodigd om mee te doen, maar het meest indrukwekkende is nog wel de passie en de energie waar ze het mee uitbeelden. Daarnaast maken ze een wereld toer, dus mocht je de naam tegen komen ergens, heen gaan!!! Verder hebben wij ons als voetbal liefhebbers ook nog een voetbalwedstrijd gegund, waar we ons in het stadion hebben laten vertellen dat er geen uit-supporters waren omdat er vorig jaar te veel doden zijn gevallen….

Aangezien ik het hier ongeschonden van af heb gebracht heb ik besloten dat het geluk momenteel aan mijn zijde stond en dit te beproeven door de laatste activiteit die ik Buenos Aires heb ondernomen namelijk een skydive. Ditmaal van 3000 meter hoogte met een vrije val van +/- 30 seconden. Hoewel ik dit al eens eerder had gedaan waren mijn zenuwen er niet minder om. Zeker op het moment dat ze bij een vliegtuig in volle vaart de deur op gooien vraag je je af wat je nou in hemelsnaam aan het doen bent. Achteraf gezien is het wel echt weer een top ervaring geweest.

Buenos Aires is tot nu toe zeker de leukste Zuid-Amerikaanse stad waar we tot nu toe gweest zijn. Met Rio en Brazilie nog voor de boeg zullen we zien of het deze titel behoudt.

foto's:
http://www.kizoa.com/slideshow/d8735324kP54641974o2/16-buenos-aires

skydive video:
https://www.youtube.com/watch?v=5DHc23JKm18

Volgende stop is de laatste in Argentinie maar eentje waarvan ons door velen verzekerd werd dat het een hoogtepunt zou worden. De watervallen van Iguazu zijn de langste (lees breedste) watervallen ter wereld. Om eerlijk te zijn leek dit een beetje tegen te vallen omdat we in de 1e 5 uur slechts een stukje van de waterval hadden gezien, omdat het er erg druk was we contstant moest wachten in een soort treintje vervoerd werden en het daarna al lunch tijd was. Wat we echter in de middag gezien hebben en de volgende dag aan de braziliaanse zijde maakte dit echter ruimschoots goed. Ondanks de hoge verwachtingen die we hadden door de vele goeie verhalen die we gehoord hadden waren we beide toch nog onder de indruk van de watervallen, die het best verder beschreven kunnen worden d.m.v. de foto's en geen lange saaie blog ;)

http://www.kizoa.com/slideshow/d8798002kP131745828o2/iguazu--iguacu

For more then 3 months we have followed the spine of the Andes mountains, all the way to the cold of Ushuaia. We were told there that the climate in Buenos Aires, so thats where we went. After a short flight we arrived at the city of tango and Evita. After all the impressive nature we have seen it was time to undertake some cultural activites. We planned to stay for about a week, so we could celebrate frans' birthday there (14 feb). I liked Buenos Aires so much though that we decided to stay for a week longer. On the first full day we once again ran into Margot by accident. coincidentally they met in a supermarket. But since Buenos Aires has only 17 million inhabitants and a few dozen hostels the chances were pretty likely I'd say.
The first cultural activity was me and Margot and another girl from the hostel (Frans didnt want to come unfortunatly) doing a tango lesson, the lesson was followed by a tangoshow while we were enjoying a rather posh dinner. Even for a motorically inapt person as me the steps of the tango weren't really difficult and since the show was really good, I had a very enjoyable evening. Add to that, that I also ate a real Argentinian steak and and I can cross of 3 cultural activities of my list already.

The next activity was a empanada cooking class ( a typical Argentinian snack), in combination with wine tasting (passed on that) and drinking maté ( A kind of tea). After that I did 3 different city tours through Buenos Aires to learn more about the city and it's history, like that of Evita, how new the Argentinian democracy really is and how the graffiti scene exploded here as a result because of the sudden freedom of expression. While a few years before mothers were protesting because people disappeared suddenly in what would become known as the lost generation, this was during the time that the father of our current queen was Minister of agriculture.

Verder hebben wij ons als voetbal liefhebbers ook nog een voetbalwedstrijd gegund, waar we ons in het stadion hebben laten vertellen dat er geen uit-supporters waren omdat er vorig jaar te veel doden zijn gevallen….

In between Frans and I went to Fuerza Bruta with Emma. How to describe this is a mystery to me. It is a kind of circus/theatre which is very abstract and interactive. The stunts are being performed through the whole of the venue and the audience is frequently invited to join in and become a part, but the most impressive is the passion and the energy they put into their performance. They are currently doing a world tour, so if you happen to see them GO!. We also went to a football match. In the stadium we were told there were no visiting supporters because apperently too many people got killed there…..

Since I made it out of the stadium alive I figured luck must be on my side so I decided to test it by doing a skydive. This time I jumped from 10.000 feet and had +/- 30 secs of freefall. Although I had done this before my nerves werent any less. Especially at the moment when they open the airplane door you think to yourself what have I gotten myself into. Looking back on it, it was an awesome experience though!

Buenos Aires is without a doubt the most fun city which I have visited but with Brasil coming next we will see if it can keep that title.

photo's:
http://www.kizoa.com/slideshow/d8735324kP54641974o2/16-buenos-aires

skydive video:
https://www.youtube.com/watch?v=5DHc23JKm18

Our next stop was to be our last in this country, but one we were told so many times was gonna be absolutely great. The falls of Iguazu are the longest (read widest) in the world, but to be honest it seemed a bit of a dissapointment. This was because we in the first 5 hours we only saw one small piece because it was so crowded were being transported around the park in silly trains and after that it was lunch already. What we saw in the afternoon and the next day more then made up for it though. They are best described by the pictures i made and no more long and boring blog post ;)

http://www.kizoa.com/slideshow/d8798002kP131745828o2/iguazu--iguacu

  • 25 Februari 2014 - 13:36

    Anke:

    Echt super vet, really nice shit!!! :D

  • 26 Februari 2014 - 09:25

    Pieta:

    Hey Teun

    jij aan de tango, dat had ik nooit gedacht
    je valt van het ene avontuur in het andere

    dikke knol

  • 26 Februari 2014 - 09:25

    Pieta:

    Hey Teun

    jij aan de tango, dat had ik nooit gedacht
    je valt van het ene avontuur in het andere

    dikke knol

  • 26 Februari 2014 - 09:25

    Pieta:

    Hey Teun

    jij aan de tango, dat had ik nooit gedacht
    je valt van het ene avontuur in het andere

    dikke knol

  • 02 Maart 2014 - 23:50

    Claudia:

    Wat een avontuur. Geweldig hoe je beschrijft dat. Ik ben benieuwd wat jullie gaan vinden van RIO en van de carnaval. Ik ga misschien mijn verjaardag em Sao Paulo vieren. Als ik dat ga doen is bij een nicht en jullie zijn uitgenodigden. Ik weet het nog noet precies wanneer e hoe omdat mijn nicht is dat aan te organiseren. Jullie horen dat. Gr.

  • 06 Maart 2014 - 03:49

    Wieke:

    super leuke verhalen teun! je schrijfstijl wordt ook steeds creatiever ;-))))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

teun

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 60892

Voorgaande reizen:

21 November 2018 - 28 Mei 2019

Azië / Asia

01 April 2017 - 08 April 2017

Learning experience: Now we're talking.

21 Oktober 2013 - 20 April 2014

el cono sur

21 Januari 2012 - 28 Januari 2012

Amerika!

21 Oktober 2008 - 21 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: