De wonderen zijn de wereld nog niet uit - Reisverslag uit Cuzco, Peru van teun Hollander - WaarBenJij.nu De wonderen zijn de wereld nog niet uit - Reisverslag uit Cuzco, Peru van teun Hollander - WaarBenJij.nu

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Door: Teun

Blijf op de hoogte en volg teun

19 December 2013 | Peru, Cuzco

Het ongeveer 2 weken sinds mijn laatste reis verslag vanuit Huaraz. Het plan was om na een korte stop in Lima naar de nazca lines te gaan, echter bleek daar enige vorm van planning voor nodig te zijn en dat was dus niet aan ons besteed. We hebben daarom besloten om de nazca lines te skippen en in plaats daarvan naar Arequipa te gaan. Dit is na Lima de grootste stad in Peru met +/- 1 miljoen inwoners. De reden om hier naar toe te gaan was voor de zogenaamde colca canyon trek. Je kunt dit in 3 dagen 2 nachten of 2 dagen 1 nacht doen, maar dan moet je een stukje meer doorlopen. Nadat we de santa cruz trek al overwonnen hadden hebben we besloten om deze 40 km in 2 dagen te doorlopen. Colca Canyon is de langste en de op één na diepste canyon (kloof) van de wereld. Het ligt in de woestijn van peru en door de cactussen en de omgeving vond ik het wel wat weg hebben van het wilde westen. Enige verschil is dat wij het niet droog hebben kunnen houden deze 2 dagen. Al met al een leuke trek om te doen en een goede voorbereiding voor mij op de Salkantay trek naar Machu piccu. Hieronder de slides

Na Arequipa zijn we door gegaan naar Cusco. Dit is DE toeristenhoofdstad van Peru. Dit heeft het vrijwel helemaal te danken aan Machu piccu. De verloren incastad die in 1911/1912 weer opnieuw indekt is door een leraar uit Amerika en vervolgens tot één van de 7 wonderen van de wereld is gebombardeerd. Niet alleen kun je naar macchu piccu zelf, maar je kunt er al een avontuur van maken om hier te komen. Frans en ik hebben hier allebei voor onze eigen weg gekozen. Hij heeft de inca jungle tour gedaan waarbij je gaat mountainbiken, raften en andere activiteiten gaat ondernemen. Ik heb gekozen voor de Salkantay trek. Een tocht waarbij je een kleine 70 km door de bergen wandelt in 4 dagen en je tot een hoogte van 4600m stijgt. Beide tochten eindigen in een klein stadje genaamd Agua caliente (wat warm water betekent), zo genoemd vanwege de nabij gelegen hotsprings. Dit stadje ligt aan de voet van machu piccu en van hieruit hebben we beide de 2200 treden naar machu picchu beklommen om daar vervolgens ook nog eens een extra klim naar wayna picchu te maken met nog eens 1720 treden.

De hele tocht naar macu piccu was even vermoeiend als belonend. De trek naar Machu piccu toe was al prachtig, met een besneeuwde salkantay berg om vervolgens een stuk door de jungle van peru te trekken. machu piccu zelf is dan de spreekwoordelijke kers op de taart. Daarbij kun je tijdens de 4 dagen wandelen en zeker in machu piccu zelf je voorstellen hoe de inca's hier geleefd hebben.

Na alles bij elkaar in minder dan 3 weken een kleine 200km te hebben gelopen denk ik dat we het de komende dagen wel wat rustiger aan gaan doen. Volgende stap is om naar het plaatsje Puno te gaan om dan via het titicaca meer naar bolivia te gaan en daar een plekje te gaan zoeken voor kerst en oud op nieuw. Voor nu iedereen alvast een vorlijke kerst toegewenst en hopelijk nog een updatetje voor nieuwjaar!

______________________________________________________________________________
It's about 2 weeks since my last blog from Huaraz. The plan was to go to the nazca lines after a short stop in Lima. But apparently some planning skills were required, so that was not for us. Instead we went to Arequipa. After Lima this is the biggest city in Peru with about 1 million inhabitants. Our reason for coming here was the Colca Canyon. You can hike this either in 3 days 2 nights or 2 days 1 night. We chose the latter. It is also the longest and 2nd deepest canyon in the world. It is in the middle of the peru desert en because of the cactusses and the environment it gave me a wild-westish impression. The only difference is that we had to deal with rain during the 2 days. All in all it was a very fun trek to do and good preparation for Salkantay & Machu piccu.

After Arequipa we went to Cusco. This is THE turist capital of Peru. This is almost in total thanks to Machu piccu the lost city of the Inca's. It was rediscovered in 1911/1912 by an American teacher and has been bombarded to one of the 7 wonders of the world. Not only can you go to machu piccu itself but you can make an adventure out of just getting there. Frans and I both split up here to get there in a different way. He did the Inca Jungle tour wich involves (amongst others) mountainbiking and rafting, while I chose for the Salkantay trek. This is a journey where you walk +/- 70 km through the mountains in 4 days and rise to 4600m before you go to machu piccu on the 5th day. Both ways end in a little town called Agua Caliente (warm water), so called because of the nearby hotsprings. It lies at the foot of machu piccu and it takes 2200 steps to get up to the lost city itself. Once there we climbed another 1720 steps up to wayna piccu to enjoy a 360 degree view of the valley.

The whole trip was as tiring as it was rewarding. The trek to machu piccu itself was beautifull, with a snowcapped salkantay mountain, and after that you head in to the jungle of peru. Machu piccu itself is the proverbial cherry on the cake. Besides during the whole trip it is easy to imagene how the inca's have lived here, and this goes double for machu piccu itself.

After walking almost 200km in less then 3 weeks it is time to go at a more relaxing pace for a bit. Next stop is puno right next to lake titicaca and then on to bolivia where we are going to find a spot for christmass and new year's. Voor now i wish everybody a merry christmass and hopefully iĺl be back with another update before the changing of the year.

• 20 December 2013 - 09:36

Mevrouw Snels. ;) :

Shiiittttt, ik moet gaan trainen lees ik!! Voor je het weet kunnen we weer samen wandelen en dan wil ik niet af gaan..! :) Super leuke dingen doe jij daar! Lekker in de bergen, nice! Mooie foto's ook.
    Enne veel plezier met de aankomende relaxte dagen. Welverdiend! Fijne kerst alvast!
    xxx

• 20 December 2013 - 09:40

Mijn Naam.:

Ik zal je kerstpakketje wel even veilig stellen binnenkort...je zult wel honger hebben na al dat wandelen.

• 21 December 2013 - 17:45

Teun Den Hollander:

Ik denk dat het wel mee gaat vallen met dat trainen Hannneke, IK heb niet echt geleerd om heel hard te lopen maar vooral om 7 uur per dag met bepakking door de bergen te gaan lopen. IK ben alleen bang dat ze ons geen pauze willen geven zolang. En thx voor mijn kerstpakketje :D

mzls

• 23 December 2013 - 22:33

Janneke:

Waaauuuwww Teun wat Vet!! En wa unne bruine kop hedde haha!!

Enne dat kerstpakketje, ik heb de chocolaatjes er wel al uitgepikt, die lust jij toch niet he?!

Geniet van je rustigere dagen en hele fijne feestdaagies!

XJans

• 14 Januari 2014 - 18:51

Wieke!:

wahahahahaaaaaaaaaah!

• 31 Januari 2014 - 17:31

Anke Van De Wildenberg:

Wauwww Teun!!! Wat hebben jullie al een mooie dingen gezien! Super slide shows, wat een kleuren en mooie uitzichten! Ook leuk om de foto's van de locals te zien! :-) En zo te zien ook voldoende gezelligheid! Mooi gemaakt met die muziek erbij, alleen één liedjë; "Only when you hit the road you're missing home" (ofzoiets) --> Beetje heimwee gehad? Wel een mooi liedje overigens. Geniet er nog van en ik heb me aangemeld, kijk uit naar het volgende verhaal! Bye bye xxx uit België alweer! PS. Groetjes ook aan Frans!