De laatste loodjes - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van teun Hollander - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van teun Hollander - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: De laatste loodjes zijn het leukst / the last mile

Blijf op de hoogte en volg teun

17 April 2014 | Brazilië, Salvador


Deze blog zal alweer de laatste van mijn reis worden, maar om het goed te maken is het een extra lange ;). Hopelijk boeiend genoeg voor iedereen om doorheen te komen, maar eerst wil ik even iedereen bedanken voor het volgen, ik hoop dat jullie net zo genoten hebben van het lezen en de foto's bekijken als ik van het schrijven en maken van de slideshows. Ik vond het leuk om zoveel reacties te krijgen.

Met mijn trip naar salvador ben ik weer terug gekomen aan de Braziliaanse kust. Salvador is de 3e grootste stad van Brazilie en de plaats waar overblijfselen van de afrikaanse slaven cultuur het best bewaard zijn gebleven. Dit is onder andere terug te vinden in de alom aanwezige Sambamuziek hier en in de talloze vertoningen van capoeira in de straten van de stad. Daarnaast is het ook nog eens een bijzonder mooie stad en heeft het de reputatie dat hier de vriendelijkste mensen van brazilie wonen (alsof iedereen niet al vriendelijk genoeg was). Tijdens mijn eerste dagje chillen hier heb ik besloten 2 tours te boeken via het hostel. Op de eerste avond onderweg naar een restaurantje in de buurt, kreeg ik op straat al meteen een capoeira show voorgeschoteld. Leuk om te zien aangezien dit één van de redenen was dat ik naar salvador ben gekomen.

Mijn eerste tour was een 'panoramische stadstour' om een indruk te krijgen van de stad zelf. we hebben een halve dag met een auto door de stad rond gereden om wat plekken te bezoeken. Naast mij was er slechts 1 persoon die deze tour had geboekt en deze vriendelijke Paulista (inwoner van Sao Paulo) heeft mij figuurlijk gesproken bij de hand genomen en samen met de gids rondgeleid door Salvador waarbij we onder andere langs het stadium zijn gekomen waar het Nederlands elftal haar eerste wedstrijd tegen Spanje gaat spelen, en een oud Portugees fort met een vuurtoren erin wat gebouwd was om de Nederlandse invasie te kunnen afslaan. Geen spectaculaire dag, maar wel een goed begin van wat een mooi verblijf in Salvador zou blijken.

Mijn kamer in het vrij luxe hostel wat ik had geboekt moest ik delen met 2 dames (vervelend zeg), die mij die avond uitgenodigd hebben om met hun mee te gaan naar een afrikaans feestje in de stad. Communiceren was een uitdaging opzich aangezien ik me vooral in het spaans staande moest zien te houden en er voornamelijk Portugees tegen mij gesproken werd. Het feestje zelf was echter zeer geslaagd met goedkope caipirinha 's (braziliaanse cocktail) en een spetterend optreden van Cortejo afro.

De volgende dag had ik mijn 2e tour op het programma staan waarbij ik met een zeer relaxte boot 2 eilanden langs ben gevaren die meer dan een beetje weg hadden van een tropisch paradijs. Ik bleek echter de enige persoon op de hele boot die geen Portugees kon spreken en daarnaast ook de enige die wel Engels kon spreken. Gelukkig waren er op de boot wel een paar bijzonder aardige Salvadorianen die echt hun best deden om mijn gebroken spaans te begrijpen en mede dankzij handen en voeten toch ook nog aardig met mij konden praten. Al met al heb ik hierdoor toch een bijzonder leuke dag gehad en heb ik er weer wat Braziliaanse vrienden bij. De dag werd daarnaast ook nog afgesloten met een late, maar heerlijke Braziliaanse buffet lunch, dus op de terug weg kon ik voldaan een dutje doen op de boot, tot ik wakker werd van de live muziek die er op de terugweg gespeeld werd.

http://www.kizoa.com/Video-Maker/d9585917kP57288800o2/salvador

Na dus een paar top dagen in salvador, heb ik de bus gepakt naar het plaatsje Lençóis, wat met slechts 7 uur rijden voor Braziliaanse begrippen om de hoek ligt. Doel van deze etappe is om het nationale park te bezoeken wat bezaaid is met watervallen. Lençóis zelf is een klein plaatsje wat zijn bestaan te danken heeft aan de nabij gelegen diamant mijnen. Het plaatsje zelf is echter ook al een juweeltje, de smalle straten bestaan hier alleen maar uit kasseien (straatkeien), de gebouwen zijn vaak in vele kleuren geverfd wat het hele plaatsje een bijns sprookjesachtige achtige uitstraling geeft. De vele restaurantjes die het stadje rijk is en de relaxte sfeer die het heeft zorgen maken ook dit weer tot een mooie bezienswaardigheid en een prettig verblijf.

Mijn trek door het park chapada diamantina was een avontuur opzich. Mijn vorige trek door een nationaal park was alweer even geleden, dus ik had er bijzonder veel zin in om 3 dagen weer door de vrije natuur te gaan slenteren. Al vrij snel bleek echter dat ik onvoldoende was voorbereid was. Ik heb na het zien van de plaatjes van de mooie watervallen die we zouden gaan bezoeken eigenlijk niet meer gevraagd hoe zwaar de tocht zou worden en hoe lastig het terrein was. Ik was er eigenlijk gewoon vanuit gegaan dat het een ' makkelijke' wandeling zou worden. Niets bleek minder waar. Feitelijk hebben we 3 dagen lang alleen maar berg op, berg af gelopen en zaten er nauwelijks vlakke stukken bij. De begroeiing was zo dicht dat er van een pad nauwelijks sprake was op veel plekken en ik had uiteindelijk ook flink wat meer meegenomen dan strict noodzakelijk was voor 3 dagen, waardoor ik een zware rugzak mee moest sjouwen. Daarnaast zijn mijn schoenen en sokken inmiddels flink versleten, waardoor ik binnen enkele uren al flinke blaren op beide voeten had. Tel daarbij op dat het kwik hier ook nog eens gemakkelijk de 35 graden haalt overdag en je hebt een recept voor 3 dagen afzien.

Tot overmaat van ramp vertelden ze tijdens de trek dat al het water hier helemaal rood kleurde van het opgeloste ijzer en dat we er beter niet al te veel van konden drinken omdat er een kans bestond dat je dan ziek zou worden en dan ben je letterlijk en figuurlijk nogal ver van huis. De keus tussen misschien ziek worden of zeker uitdrogen is echter snel gemaakt, dus ik heb toch maar een hoop water gedronken wanneer ik kon. Gelukkig zonder gevolgen

Gelukkig was het niet alleen maar kommer en kwel. Sowieso vind ik het heerlijk om gewoon lekker in de vrije natuur te zijn. Het beklimmen van de vele bergen betekende ook dat je regelmatig een schitterend uitzicht had. De avonden waren lekker koel en het was erg rustgevend om met je voeten in het verkoelende water te hangen en naar de heldere sterrenhemel te kijken. Onze gids was een erg goede kok dus het eten was ook erg lekker en door de vele arbeid die we overdag verrichten werd het alleen maar nog lekkerder.

De laatste ochtend had het park nog een verrassing voor ons in petto. Die nacht was het namelijk behoorlijk hard gaan regenen, dit merkten we 's nachts maar ik moest even 2x met mijn ogen knipperen toen ik wakker werd. De rivier was namelijk behoorlijk aangezwollen en buiten haar oevers getreden. Gevolg was dat we niet de rivier over konden steken om het pad te vervolgen. Na de hele ochtend zonder succes te hebben gewacht of de rivier zich wat zou terug trekken besloten we om het toch maar te proberen. Met wat gedoe lukte het uiteindelijk om via een touw eerst onze rugzakken naar de overkant te krijgen om vervolgens zelf met het touw naar de overkant zijn gezwommen. Na een laat ontbijtje en een laatste lange mars kwamen we kort na het donker dan uiteindelijk in het hostel aan.

Het was een lange tocht door een mooi park en een goeie test van mijn doorzettingsvermogen, maar ook dat komt weer met zijn eigen beloningen.

http://www.kizoa.com/Video-Maker/d9630010kP183308969o2/lencois--chapada-diamanta

De volgende en alweer bijna laatste stop is Manaus. Dit ligt in het noord-westen van brazilie en midden in de amazone. Tijd voor een laatste jungle avontuur dus. Ik ben uiteindelijk 4 dagen gebleven in de jungle en heb enorm genoten van dit laatste avontuur voor mijn terug keer naar rio en huis. Alleen de naam Amazone heeft al iets magisch en heb ik hier altijd naar toe willen gaan. Ik ben er in Ecuador natuurlijk al eens geweest maar ik vond het toch nodig om het dunnetjes over te doen.

Ondanks de reputatie dat het moeilijk is om veel dieren te spotten hier ben ik toch een hoop tegen gekomen waaronder 4 soorten apen, 2 soorten rivierdolfijnen , een heel scala aan vogels, verscheidene andere vissen waaronder de beruchte piranha, kaaimannen en wat ik erg bijzonder vond de luiaard. Het recept voor deze tocht was hetzelfde als in Ecuador en de Pantanal, je verblijft in een lodge aan de rivier en maakt van daaruit met de boot steeds uitstapjes. Op het programma stond deze keer: een nachtje in een hangmat slapen in de jungle, het bezoeken van een indianendorpje, kaaimannen vangen, luiaard spotten, piranha vissen, rubber melken uit een rubberboom, een wandeling door de jungle en zons-opgang en ondergang bekijken op het nabij gelegen meer. Maar waar ik net als in de Pantanal misschien wel het meest van genoten heb is om gewoon lekker op een bootje over de rivier te varen en met de zon op je gezicht en de wind in je haren, of met naderhand lekker in een comfortabele hangmat een boekje te lezen en heerlijk te ontspannen.

Al met al een heerlijke afsluiter van een fantastische reis. Allerlaatste stap is nog een paar daagjes in Rio chillen van waaruit ik weer naar huis vlieg. Tot snel allemaal. Hasta Pronto!

http://www.kizoa.com/Video-Maker/d9770232kP61566972o2/jungle-trip-manaus
____________________________________________________________________________________________________________________________

This blog will be the last one of my trip, but to make up for that I made it extra long ;). Hopefully it is interesting enough to get through, but first I want to thank everyone for following me on my trip. I hope you have enjoyed reading it and watching the photos as much as I have when writing and making the slideshows. I enjoyed getting so many reactions.

With my tip to salvador I've returned to the Brazilian coast. Salvador is the third biggest city and the place where the African slave culture has been most preserved. This can be found in the ever present sambamusic and in the countless capoeira shows in the streets of the city. Besides Salvador is a especially beautifull city and it has the reputation of harboring the friendliest people in the whole of Brazil ( as if people weren't friendly enough already). During my first day of chilling out I decided to book 2 tours through the hostel. On the first night however on the way to a restaurant nearby I got to see my first capoeira show. Fun since this is one of the reasons I came to Salvador.

My first tour was a 'panoramic'city tour to get an impression of the city itself. We spent half a day driving through the city by car to visit some places. Besides me there was only 1 person who booked this tour and this friendly Paulista (inhabitant of Sao Paulo) has taken me by the hand (figuratively speaking) and together with my guide showed me the city, where we visited the stadium where our football team will face off against Spain for the first match, and an old Portugese fort with a lighthouse inside which was built to keep the Dutch invasion at bay. Not a spectaculair day, but it was a good start of what was to become a nice stay in Salvador.

I had to share my room in the fairly luxurious hostel with 2 ladies (geez, how bothersome…), who have asked my out that night to come to a African party in the city. Communicating was somewhat of a challenge as I had to pull out my best spanish and mainly had to try to understand their Portugese. The party itself was very succesfull with cheap caipirinha's ( a brazilian cocktail) and a spectaculair performance of Cortejo Afro.

The next day I had my second tour where I took a very relaxed boatcruise to a pair of islands, which resembled a tropical paradise. It turned out I was the only person on the boat who couldn't speak Portuguese and who was able to speak English. Luckely there were a few very nice Salvadorians which really put in an effort to understand my broken Spanish and with hands and feet I was able to communicate fairly well with them, and they with me. All in all I had a exceptionally good day and I have gained some Brazilian friends. The day was also being closed by a late but delicious Brazilian style lunch so on the way back I could take a satisfied nap on the boat untill I was woken up by the live music playing.

http://www.kizoa.com/Video-Maker/d9585917kP57288800o2/salvador

So after a few very good days in Salvador I took the bus to the town of Lençóis, which with only 7 hours drive is just around the corner for Brazilian standards. Purpose of this trip was to go to the national Park which is littered with waterfalls. Lençóis itself is a small town thanks it's existance to the nearby diamond mines. The town itself is a juwel of it's own though with narrow streets consisting only cobblestones. The buildings are often painted in bright colors which gives the whole town an almost fairytail-like look. The many restaurants here give this town a relaxed atmosphere which in turn makes it a nice point of interest and ensure a comfortable stay.

My trek through Park Chapada Diamantina was an adventure in itself. My last trek through a national park was a while ago, so I was especially looking forward to go trekking through nature again for 3 days. But soon enough it became clear that I was insufficiently prepared for this trip. After looking at the pics of the beautiful waterfalls that we were going to visit I neglected to ask how hard the trek was going to be. I just assumed that it was going to be easy, but boy was I wrong. The next 3 days turned to be solely going uphill and downhill with hardly any flat bits. The vegetation was so dense that there was hardly any track to follow, and I ended up taking a lot more than I actually needed for 3 days resulting in a backpack which was way to heavy. Besides my shoes and socks have been so worn out from travelling that within a few hours I had some major blisters on my heels. Add to that, that the temperature rises to 35 degrees celcius easily during the day and you have a recipe for 3 days of struggling through the park.

To make matters even worse during the trek they told me it's better not to drink too much water because the red colour comes from the iron and there is a chance it makes you sick, in which case you are literally and figuratively very far from home. The choice between the surety of dehydration or maybe getting sick is an easy choice so I drank as much water as a could when I had the chance. Luckily without any consequences.

Thankfully it wasnt all bad though. In any case I just love being outside in nature. The climbing of the many mountains also meant that you a had a beautiful view on a regular basis. The evenings were nice and cool and it was very relaxing to put your feet in a cooling stream and watch the stars at night. Our guide was a very good cook and the food was very good. It only got better because of the effort we had to expend during the day.

The last moring the park had a surprise for us. That night it was pissing down with rain, which I already noticed because I woke up because of it, but when I woke up I had to blink a few times to believe what I was seeing. The river had swollen a lot and in a flash flood the banks of the river had changed dramatically. After waiting the whole morning without success for the river to go down we decided to dare and try make a crossing. We used a rope to get our backpacks across and then used it to swim to the other side ourselves. After a late breakfast we started a last and long march in order to arrive back at the hostel shortly after dark.

It was a long trip through a beautiful park and a good test of my persistence, but even that comes with it's own rewards.

http://www.kizoa.com/Video-Maker/d9630010kP183308969o2/lencois--chapada-diamanta

The next and almost last stop is Manaus. This city is located in the north-west of brazil and in the middle of the amazone. Time for a last jungle adventure. I ended up staying for 4 days and have thoroughly my last adventure before I returned to rio and then home. The name of the amazone alone has something magical and I always wanted to go here. Ofcourse I have already been there in ecuador but I decided to give it one last go.

All in all a great end to a fatastic trip. The last stap is to go back to Rio for a few days to chill out and fly home from there. See you soon all. Hasta pronto!

http://www.kizoa.com/Video-Maker/d9770232kP61566972o2/jungle-trip-manaus

  • 17 April 2014 - 22:20

    Nel:

    Wat heb jij een fantastische reis gemaakt.
    Een goede reis naar huis terug, groetjes Nel

  • 17 April 2014 - 22:36

    Nikky:

    Heun!!! Wederom zit ik ff jaloers te wezen ;) op de blaren en zware tochten na!
    Al met al een reis om nooit te vergeten! Snel maar eens een pilsje doen dacht ik zo!
    Geniet er nog van en tot snel! Goeie reis terug!

  • 17 April 2014 - 22:40

    Jessy:

    SUPER weer!! En wat prachtig in elkaar gezet weer , met de juiste muziek.
    Tis bijna of je dr zelf bij bent. Enjoy the last days of your Fantastic, unforrgettable trip!!

  • 17 April 2014 - 23:04

    Claudia:

    Ik vind dat super om te lezen. Het lijkt dat ik daar ben. Zie ik de vogels, natuur. In Portugees te praten. Voel ik heel trots op mijn land e om te horen dat het zo fijn ook was ondanks zo veel momenten die noet helemaal makkelijk waren. Welkom terug Teun.

  • 18 April 2014 - 07:00

    Dirk:

    Nu wachten op de film Indiana Teuns And the swollen Rivers

  • 18 April 2014 - 13:41

    Lindie:

    Wauw Teun, wat een geweldige verhalen weer! Deze ervaringen pakt niemand je meer af! Geniet er nog van die allerlaatste daagjes daar! Een hele goede reis terug. Gelukkig is het hier in Nederland erg mooi weer de laatste tijd, dus dat maakt de overgang naar huis misschien wat makkelijker.

  • 20 April 2014 - 14:30

    Anke:

    Haha mijn reacties blijven van hetzelfde kaliber; wat gaaf en prachtig weer zeg!!! Cool ook dat je gewoon in een grot hebt geslapen, echt vet! Ennuhm,... "I'm in love,..." --> Heb ik iets gemist of is dat op de natuur? ;-) Hoe dan ook mooie foto's, super ervaringen. Geniet nog van t laatste stukkie en tot snel! X

  • 21 April 2014 - 11:27

    Janneke:

    Heeeee Tarzan, Rambo, Mowgli of hoe moet ik je noemen tegenwoordig??

    Wat een top verhalen en foto's! Goed te horen, dat jij je reistijd volole bak benut hebt! Wat een avonturen en wat heb je veel gezien. Jou enthousiasme spat van de verhalen af en dat maakt het zo leuk om te lezen. Ik ben blij als je weer terug bent, ik heb je gemist!! Geniet nog met volle teugen en tot snel! X

  • 21 April 2014 - 18:37

    Wieke:

    Leuke verhalen Teun! Goede reis terug en tot snel in real live!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

teun

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 4174
Totaal aantal bezoekers 60857

Voorgaande reizen:

21 November 2018 - 28 Mei 2019

Azië / Asia

01 April 2017 - 08 April 2017

Learning experience: Now we're talking.

21 Oktober 2013 - 20 April 2014

el cono sur

21 Januari 2012 - 28 Januari 2012

Amerika!

21 Oktober 2008 - 21 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: