Zwemmen met de kaaimannen en piranha's - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van teun Hollander - WaarBenJij.nu Zwemmen met de kaaimannen en piranha's - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van teun Hollander - WaarBenJij.nu

Zwemmen met de kaaimannen en piranha's

Door: Teun

Blijf op de hoogte en volg teun

31 Maart 2014 | Brazilië, Bonito

Na Ilha grande en het afscheid van Frans is er een vrije rustige reisperiode voor mij aangebroken. Na 2 dagen chillen in Rio ben ik vertrokken naar florianopolis in het zuiden van Brazilie. Dit is een hele rustige relaxte stad die bekend staat om de goeie stranden. Mijn dagen hier bestonden dan ook eigenlijk alleen uit strandhangen en 's avonds met de mensen uit mijn hostel op stap gaan. Van hieruit ben ik naar Sao Paulo gegaan waar mijn dagen zo mogelijk nog rustiger waren. Er zaten alleen maar brazilianen in het hostel waar ik verbleef dus dat was een goeie manier om even te mengen met de lokale bevolking. Een van de reistips die ik gehad heb is om naar Bonito te gaan, van waaruit ik nou deze blog schrijf.

Hoogtepunt in Sao Paulo was echter het weerzien met Claudia mijn collega van Novadic-Kentron. Het was heel leuk om haar te zien in de stad waar ze vandaan komt en na een gezellig avondje wat eten en drinken hebben we weer afscheid genomen. De volgende stap was de bus naar Campo grande wat zo'n beetje de poort naar de Pantanal is.

De Pantanal staat in de lonely planet omschreven als het Zuid-Amerikaanse antwoord op de Afrikaanse savanne. Het bestaat vooral uit moeras met tussendoor wel droge stukken land. Omdat de begroeing hier minder dicht is dan in de Amazone staat het ook bekend als de beste plek om dieren te spotten.

Tijd voor mij dus om 4 dagen dit gebied te verkennen. Na een hoogst onduidelijke rit naar de Pantanal toe, waarbij ik me constant heb afgevraagd of ik wel in de goede bus zat en niemand me dit kon/wilde vertellen, ben ik toch op plaats van bestemming aangekomen. Ze hadden me gewaarschuwd voor de muggen hier en zodra ik uit de bus stapte wist ik meteen waarom. Nog voor ik de tijd had om de muggenspray uit mijn tas te halen en me in te spuiten ben ik al meer gestoken als ik normaal gesproken op een avondje biertjes kan drinken, dus dan weten jullie het wel :)

Vanuit een vrij luxe kampje, met bijzonder goed eten (ik heb veel feijoada gegeten, een typisch braziliaans gerecht) en alle kamers voorzien van airco, hebben we vervolgens een aantal excursies gedaan om de omgeving te verkennen. Op het programma stond onder andere een tochtje met de kano, een nachtritje met de motorboot op zoek naar wilde dieren, een wandeling door het omringende gebied en piranha vissen.

Indrukwekkend hoeveel dieren je hier tegen komt, we hebben vele kaaimannen en capibaras (de grootste knaagdieren op de wereld) gezien, en verder otters, apen, piranhas, tientallen vogelsoorten waaronder de kleurrijke maar zeer camerschuwe toecan e.a. Helaas geen jaguar die toch ook veel in het gebied voor schijnen te komen, maar ja je kan niet alles hebben hé. Nadat je een hoop van de toch wel als gevaarlijk bekend staande dieren hebt gezien laten ze je doodleuk in de rivier zwemmen, maar goed je neemt maar aan dat het veilig is :D.

Waar ik echter vooral van geniet is het hier zijn in de vrije natuur, lekker op een bootje rond varen met de wind in je gezicht en een heerlijk zonnetje die voor een perfecte temperatuur heeft gezorgd deze dagen. Al met al dus weer een heerlijke tocht geweest.
http://www.kizoa.com/Video-Maker/d9367829kP132760689o2/pantanal

De volgende stop waar ik geweest ben is Bonito. Een plaatsje met een hele relaxte meer dorpse sfeer. Wat een welkome afwisseling is met alle grote steden die je in brazilie tegen komt. Hier zijn vele dingen te beleven, maar voor mij waren er 2 hoogtepunten die ik graag wilde ondernemen.

De eerste was een snorkeltocht door een kristalheldere rivier die ik op mijn verjaardag heb ondernomen. Je zwemt hier tussen honderden kleurrijke vissen die vlak langs je af komen zwemmen en de hele kleintjes zijn zelfs dapper genoeg zijn om je 'kusjes' te komen geven. Helaas heeft mijn camera nog steeds een lage watertolerantie dus heb ik hier geen foto's van. Vlakbij deze rivier een soort cirkervormig ravijntje is bevolkt door ara's (de herkbare bont gekleurde papegaaien uit de amazone), dus dit hebben we daarna nog even bezocht. Het was leuk om te zien omdat je dit een van de eerste dieren is waar je aan denkt als je aan de vogels denkt in de amazone. Als bonus kwamen we ook nog een gordeldiertje tegen wat toevallig onze weg kruiste, maar deze was me ook te snel af zodat ik hem niet vast kon leggen.

Om mijn verjaardag af te sluiten zijn we met een aantal mensen uit het hostel samen wat gaan eten en een paar coctails te nuttigen, het restaurant was ook nog aardig genoeg om ons te voorzien van flesje Taboa, een lokaal drankje hier met veel alcohol, honing en nog wat andere specerijen. Al met al dus een zeer geslaagde dag.

De volgende dag stond een tocht naar een grot met een bijzonder blauw meer op het programma. Hoewel kort van duur (ongeveer een uur tot anderhalf) was het wel erg mooi om te zien en op de weg terug kwamen we nog een reuze miereneter tegen, wat ik ook wel weer bijzonder vond om te zien.

http://www.kizoa.com/Video-Maker/d9441242kP85033618o2/bonito

Morgen vlieg ik naar de andere kant van Brazilie naar Salvador om te kijken wat daar allemaal te beleven is, dus daarover de volgende keer meer!

_____________________________________________________________________________________________________

After Ilha grande and the departure of Frans, I started a fairly quiet period of travelling. After 2 days chilling in Rio, I have left for Florianopolis in the south of Brasil. This is a quiet and relaxt city known for the good beaches. My days consisted of lounging at the beach and at night drinking with my hostel homies. From here I went to Sao Paulo where my days have been even more quieter. There were only brazilians in my hostel, so it was a good chance to mingle with the locals and get some travel tips. One of these trips was Bonito from which I am now writing this blog.

The highlight in Sao Paulo was my meeting with my co-worker Claudia. It was a lot of fun to see her in her own city, we had a nice dinner and a few drinks after which we said goodbye again. The next step was the bus to Campo grande, which is the gateway to the Pantanal.

The Pantanal is described in the lonely planet as the south american answer to the african savannah. It consists mostly of wetlands with in between slab of dry land. Because the vegetation is a lot less dense here then the Amazone it is also known for being the best place to spot wildlife.

Time for me to explore this area for 4 days. After a highly confusing ride to the Pantanal, during which I have constantly been wondering whether or not I got on the right bus and nobody could or wanted to tell me, I arrived at my destination. The warned me for the musquito's here and as soon as I got out of the bus I knew why. Before I even had time to take out my insect repellent I was bitten more times than I can normally drink beers in a whole night, which says a lot ;)

From a very luxurious campsite, with especially good food ( I ate a lot of Feijoda, a typical brazilian dish) and all rooms had airco installed, we undertook a number of excursions to explore the surroundings. On the itenerary was a canoe ride, a nightride with the motorboat searching for wildlife, a walk through the surroundings en fishing for piranha's

Impressive the number of animals you see here, we have seen many caymans and capibara's (the biggerst rodents on the planet), also otters, monkey's, piranha's dozens of bird species like the colourfull but extremely camera shy tucan and others. Unfortunatly no jaguar even though they are supposed to be fairly common, but I guess toy can't have it all really. After watching a number of the generally known as dangerous animals they let you swim in the river, so as a good tourist you just do and assume that it's safe :D.

What I enjoy most though is just the being here, in nature cruising around on a boat with the wind in your face and a lovely sun which ensures a perfect temperature during these few days. All in all this was another amazing experience.

http://www.kizoa.com/Video-Maker/d9367829kP132760689o2/pantanal

The next stop was Bonito. A place with a relaxed vibe more village-like vibe. This is a welcome change from the massive cities in brasil. There are a lot of activities here, but for me there were 2 highlights which I wanted to visit.

The first was a snorkel trip through a cristal clear river, which I have undertaken on my birthday. You swim between hundreds of colourful fishes here that come very close to you and the small ones are even brave enough to give you some 'kisses'. Unfortunatly my camera still has a very low tolerance for water so I don't have any pictures of this. Nearby this river was a small circular shaped canyon which is populated by macaw's ( the reconizable brightly colored parrots from the amazone), so we visited this after our snorkeling trip. It was fun to see because this is one of those animals which you really associate with the amazone. As a bonus we ran into a small armadillo which happened to cross our path, but it was to fast for me so I couldn't take a picture.

To end my birthday we went out for dinner and a few coctails with some people from the restaurant. The restaurant was also nice enough to give me a bottle of Taboa, a local drink with a lot of alcohol, honey and some other spices. All in all a very satisfying day

The next day I went to a cave with a especially blue lake. Even though it was a short trip of an hour/ hour and a half, it was nice to see and on the way back we saw a giant ant eater, which I found rather special to see.

http://www.kizoa.com/Video-Maker/d9441242kP85033618o2/bonito

Tomorrow I fly to the other side of Brasil to Salvador, to see what is happening there, so next time more about that!


  • 01 April 2014 - 19:13

    Hanneke:

    Oehhh heeeeel jaloers op jouw tijd in de jungle!
    Lekker rond wandelen en luisteren naar de geluiden van t oerwoud!
    Geniet ervan! En veel plezier in Salvador. Ik heb ook een mooi vooruitzicht. Ik ga morgen een paar dagen naar Istanbul :)

  • 01 April 2014 - 22:22

    Anke:

    Wauw, het houdt maar niet op! Mooie foto's wederom met weer heel andere dingen erop.. Hoop dat het nog lukt om alle mooie ervaringen op te slaan in je hoofd. Nogmaals de allerbeste wensen voor jouw komende levensjaar! Fijn dat je jouw verjaardag toch nog een beetje hebt kunnen vieren.

  • 06 April 2014 - 21:59

    Dirk:

    Ha Teun, vergeet je niet het recept van feijoada mee te nemen: vooral der eerste letters smaken heerlijk
    dirk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

teun

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 60780

Voorgaande reizen:

21 November 2018 - 28 Mei 2019

Azië / Asia

01 April 2017 - 08 April 2017

Learning experience: Now we're talking.

21 Oktober 2013 - 20 April 2014

el cono sur

21 Januari 2012 - 28 Januari 2012

Amerika!

21 Oktober 2008 - 21 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: